Report: Microsoft-AOL close to deal
Alliance would switch AOL to Microsoft search tool, allow both to sell more ads, newspaper says.
December 7, 2005: 8:34 AM EST

NEW YORK (CNNMoney.com) - Time Warner and Microsoft are reportedly close to hammering out an online advertising alliance to challenge search engines such as Google and Yahoo!, according to a published report.

The Wall Street Journal reported Wednesday that under the deal now being discussed, Time Warner's (Research) America Online unit would switch to using Microsoft's (Research) search engine, and the two companies would set up a joint venture to sell online advertising across both AOL and Microsoft's MSN portal.

The newspaper reports that Google (Research) is still involved in talks about the possibility of its own alliance with AOL, although a person familiar with the talks told the newspaper a sticking point so far has been Google's reluctance to guarantee Time Warner a minimum amount of revenue, which Microsoft had agreed to do.

The newspaper reports that AOL currently keeps about 80 percent of the ad revenue generated by searches conducted by its users using Google, under an agreement that reaped the company about $300 million in revenue last year. The deal expires in 2006, the newspaper reports.

While the AOL-Google deal, which went into effect in 2002, played a major role in Google's growth, today Google's commissions from selling ads on AOL are a small fraction of its revenue, the newspaper reports. Still, analysts told the newspaper that the loss of the AOL business would be a setback for the fast-growing Google.

"Suddenly the competitive landscape looks a lot less favorable to Google for next year at this time compared to last year at this time," Scott Kessler, an analyst at Standard & Poor's, told the newspaper. "It would be a mounting threat to Yahoo! (Research)" as well, he added.

A Google spokeswoman declined to comment beyond telling the newspaper, "AOL is a valued partner, and we look forward to continuing to work with them."

The newspaper reports that under the plans being discussed between AOL and Microsoft, both services will be able to sell ads that reach far more readers, even as they retain control of their own ad sales services.

Quoting figures from comScore Media Metrix, an online market-research firm, the newspaper reports that the AOL-Microsoft alliance would be able to reach as many as 140 million Americans each month -- or about 80 percent of all U.S. Internet users, compared with roughly 122 million recent monthly users of Yahoo and 86 million for Google.

Time Warner at one point had reportedly held talks about possibly selling a stake in AOL, but the Journal said that is no longer being discussed.

Financier Carl Icahn, who is leading a group of investors looking to replace members of the Time Warner board, has warned he'll hold the board "personally responsible" if AOL is sold for too low a price.

At a news conference Tuesday, Time Warner Chairman Richard Parsons said the company is in discussions with "multiple parties" about partnerships with AOL, the newspaper reported.

Time Warner is the parent company of CNNMoney.com.

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MS-AOL 온라인 광고 분야 제휴 임박

AOL을 MS의 검색 툴로 돌리고 양자 모두 광고 더 많이 팔기 위해 손잡아

AOL의 모회사인 타임워너와 마이크로소프트가 구글, 야후같은 검색 엔진 업체들에 도전하기 위해 온라인 광고 분야에서 손을 잡을 것으로 알려졌다.

7일자 월스트리트저널 보도에 따르면 현재 논의중인 거래가 성사되면 타임워너의 아메리카 온라인(AOL)은 마이크로소프트의 검색 엔진을 사용하고 양측은 AOL과 MS의 MSN포털 양쪽을 관할하는 온라인 광고 판매 조인트 벤처를 설립할 예정이다.

신문 보도에 따르면 구글은 아직 AOL과 동맹 가능성에 대해 논의하는 단계다. 협상 관련 소식통에 따르면 구글은 AOL의 모회사인 타임 워너측에 최소한의 이익금을 보증하길 꺼리고 있어 협상이 난관에 봉착했다. 반면 마이크로소프트는 이 문제에 합의했다.

신문 보도에 따르면 AOL은 현재 구글과 계약을 맺고 구글 검색에서 발생하는 수입의 80%를 가져간다. 지난해 이 수입으로 3억달러를 거둬들였다. 이 계약은 2006년 만기 해제된다.

지난 2002년부터 발효한 AOL-구글 계약은 구글의 성장에 주요한 역할을 했다. 반면 AOL에서 광고를 판매토록 한 구글의 위임은 수입의 작은 부분이었다고 신문은 보도했다. 분석가들은 AOL의 사업 적자가 급성장하는 구글에게 방해가 될 것이라고 예상했다.

스탠다드&푸어스의 스콧 케슬러 분석가는 월스트리트신문에 "갑자기 구글에게 있어 이 시점에서 바라 본 내년 이 시점에서 바라본 작년에 비해 더 경쟁적 풍경으로 다가왔을 것이다. 그것은 야후에게 커져가는 위협일 것"이라고 말했다.

구글 대변인은 신문 보도에 대해 언급하길 거부했다. "AOL은 가치있는 파트너이며 우리는 AOL과 계속 함께 일하길 바란다"

월스트리트저널은 AOL과 MS간 논의중인 계획하에서 양측은 독자적인 광고 판매 서비스는 각각 통제하면서 더 많은 독자들에게 다가갈 광고를 판매할 수 있다.

신문은 온라인 마켓 리서치 회사인 콤스코어 미디어 메트릭스가 제공한 수치를 인용하여 AOL-MS 동맹이 매월 1억4천만 미국인, 또는 전미 인터넷 사용자들의 80%에 영향을 미칠 것으로 예상했다. 수치에 따르면 야휴는 매월 1억2200만사용자에게, 구글은 매월 8600만 사용자들에게 도달한다.

한 시점에서 타임 워너가 AOL지분을 매각하기위한 가능성에 대해서도 논의됐지만 더 이상의 논의는 진행되지 않는다고 신문은 전했다.

타임워너 이사회 멤버 교체를 바라는 투자자 그룹을 이끌고 있는 피낭시에 칼 아이칸은 만약 AOL이 너무 낮은 가격에 지분을 판다면 이사회에 '개인적으로 책임을 묻겠다'고 경고했다.

신문 보도에 따르면 타임워너의 리처드 파슨스 회장은 6일 기자 회견에서 자사가 AOL과의 파트너십과 관련, '여러 관계자'들과 논의중이라고 말했다.

타임워너는 CNN머니닷컴의 모회사다.
by Joe & Soohy 2005. 12. 11. 17:05